Kauempana arkitodellisuudesta on loveen lankeaminen. Šamanistinen happotrippi ja syntyjen tietäminen esiintyvät myyttiaineistossa erillisinä ja jopa vastakkaisina. Väinämöinen ei koskaan syö sieniä ja muutu eläimeksi, mutta sen sijaan paha Lovetar tekee juuri niin. Ihmisten maailmassa ero ei ole niin selvä. Tietäjien, joiden nimen perusteella pitäisi nimenomaan tietää asioita, tiedetään seikkailleen transsissa muitta mutkitta. Loveen langettuaan tietäjän, tai noidan, joka sanana alkujaan palautuukin juuri tietämiseen, henki irtoaa ruumiista. Henki voi sitten matkata ties minne, esim. taivaankantten väliin tai päälle, tai olla tekemisissä muiden henkien tai haltijoiden kanssa. Niitä saattoi pyytää auttamaan itseään tai muita, tai vastaavasti häiriköimään muita. Eräskin Antti Tokoi joutui raastupaan 1600-luvun Keski-Pohjanmaalla kerskuttuaan voivansa nostattaa karhut ja sudet vihollistensa elinkeinoa tuhoamaan. Käkisalmen läänissä Karjalassa valtaosa noitaoikeudenkäynneistä kohdistuikin juuri vanhan kaartin noitiin, miespuolisiin tietäjiin tahi šamaaneihin. Tietäjän taito periytyi useimmiten suvussa, mutta kyllä sen pystyi vieraaltakin oppimaan.
Uhraaminen
haltijoille tai vainajille tapahtui
pyhissä
lehdoissa,
jossa lehto siis
on harvinainen, runsasravinteinen lehtimetsäbiomi. Suomen
pinta-alasta lehtoja on noin prosentti, joten niiden mystisyys
selittyy helposti harvinaisuudella. Suomesta viimeiset pyhät lehdot
tuhottiin 1700-luvulla, mutta Volgan varressa niitä vielä esiintyy
ja käytetäänkin. Perminsuomalaiset
udmurtit vieläpä käyttävät lehtojaan täysin samoin
kuin 1800-luvun savolaiset.
Uhrilehtoihin
liittyi poikkeuksellisen ympäristön ohella uhripaikka: kivi, puu
tai aitta. Vaikka lehdot tuhottiin jo 1700-luvulla, uhripaikkoja
käytettiin vielä pitkään. Savossa touhu jatkui erityisen pitkään.
1860-luvulta tunnetaan uhripuu, johon paitsi ripustettiin
karhunkallot, sen juurelle myös vietiin ruokauhrit vainajille.
Kuppikivillä uhraamista tavattiin Savossa jopa 1900-luvun puolella.
Uhripaikat olivat kylä- tai jopa perhetason käytössä. Niitä
käytettiin erityisesti omien esi-isien palvontaan. Manalaan
päästäkseenhän
piti hankkiutua Mustalle joelle asti omin voimin, eivätkä läheskään
kaikki sinne asti vaivautuneet. Esi-isät saattoivat auttaa tai
rankaista
nuorempia sukulaisiaan, joten heitä ei kannattanut unohtaa tai
suututtaa. Uhripuulla oli kohtalonyhteys omistajiinsa, ja sen
kaataminen teki hallaa talon tai suvun väen terveydelle.